Menu:

Liesler, Josef

(1912 Vidolice – 2005 Praha)
Studoval na Českém vysokém učení technickém, fakultě architektury, obor kresba (např. u Cyrila Boudy). Jeho vlastní výtvarný styl byl poměrně osobitý s výraznými surrealistickými vlivy. Pracoval často v grafice, byl autorem (mnohdy velmi úspěšných a oceňovaných) návrhů známek.
Jeho monumentální realizace v architektuře zahrnují různé materiály. Vytvářel návrhy na keramické mozaiky, monumentální malby i skleněné mozaiky, z nichž byla jako ukázkový příklad výborného díla v architektuře několikrát publikována mozaika Praha s motivy památek hlavního města situovaná v hale hotelového domu Košík v Praze Chodově (1977). Výjimečnou prací v Lieslerově díle je skleněná mozaiky určená do exteriéru. Kompozice Touha mladých po poznání ozdobila podestu venkovního schodiště budovy druhé základní školy na sídlišti Jižní svahy ve Zlíně (1979). V tomto městě najdeme i jeho další realizace – v poště na Jižních svazích, která se školou sousedí, je umístěna olejomalba Vývoj poštovnictví (1978). V centru města Zlína potom na budově bývalého Domu ovoce a zeleniny, jenž patřil proslulému zemědělskému družstvu Slušovice, je umístěna keramická mozaika Dary země a slunce (1982) a další monumentální malba Minulost a budoucnost techniky zdobí interiér schodiště střední průmyslové školy (1974).
Prokop Toman, Nový slovník československých výtvarných umělců, díl L-Ž, Praha 1950, s. 35.
Prokop Toman - Prokop Hugo Toman, Dodatky ke slovníku československých výtvarných umělců, Praha 1955, s. 119.
Jiří Karbaš, České výtvarné umění v architektuře 1945-1985, Praha 1985, s. 69.
Simeona Hošková, Josef Liesler, Praha 1988, s. 194.
Anděla Horová (ed.), Nová encyklopedie českého výtvarného umění, sv. 1. A-M, Praha 1995, s. 451.
Alena Malá (ed.), Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950-2001 VII, L-Mal, Ostrava 2001, s. 144-146.