Menu:

Majer, Luděk

(1925 Solanec – 2013 Rožnov pod Radhoštěm)
Na konci druhé světové války studoval na zlínské Škole umění a pracoval v reklamní dílně firmy Baťa. Mezi lety 1946–1951 pokračoval akademickým školením monumentální a figurativní malby na pražské Akademii výtvarných umění. Pět let pracoval jako vedoucí propagačního oddělení podniku Ingstav Brno a posléze přesídlil na rodné Valašsko na obdobné místo ve státní firmě Tesla v Rožnově pod Radhoštěm. Od roku 1974 do konce života pracoval na volné noze.
Z Majerových realizací určených pro výzdobu veřejných prostor můžeme jmenovat celou řadu návrhů art protis do interiérů obřadních a smutečních síní, vitráže i keramické a skleněné mozaiky. Pro rodné Hutisko-Solanec navrhnul v roce 1969 soubor tří mozaik na průčelí zdejšího kostela sv. Josefa – postavy sv. Josefa, Krista jako dobrého pastýře a christogram IHS. Realizace v kombinaci štípaných kostek bílého mramoru a skla se ujalo Ústředí uměleckých řemesel. Další, tentokrát keramickou mozaiku Majer komponoval na průčelí zdejší školy (1974) a poslední s názvem Slunce, voda, vzduch s abstrahovanou krajinou v kruhovém medailonu se uplatnila v areálu koupaliště (1988). Kombinovaná mozaika na kostelním průčelí v Hutisku představuje figurální kompozice, se kterými ostře kontrastuje jiné Majerovo dílo určené pro architekturu – naprosto abstraktně zpracované téma Elektronika. Tato skleněná mozaika je osazena na průčelí nové administrativní budovy podniku Tesla v Rožnově pod Radhoštěm. Kompozicí datovanou rokem 1987 se Luděk Majer vrátil do prostředí podniku, s nímž byl spojen i svým předchozím působením. Pracoval zde na místě podnikového propagačního výtvarníka (1958–1974), který navrhl např. i sérii art protis (1968) určených pro výzdobu závodní jídelny.
Alena Malá (ed.), Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950-2001 VII, L-Mal, Ostrava 2001, s. 286-287.
Spolupráce výtvarníka s architektem, přehled prací za rok 1988, Praha 1988, s. 43.